آداب رفتار با همسايه
سبک زندگی اسلامی

اسلام براي همسايه داري مانند امور ديگر، آدابي در نظر گرفته است، چنا ن كه رسول گرامي اسلام مي فرمايد: «للجار حقّ؛ همسايه حقي دارد.» آدابي كه اسلام براي همسايه داري در نظر گرفته است فراوان است كه به مهم ترين آنها مي پردازيم.
رازداري و عيب پوشي
اگر افراد يك محل در مدت طولاني با يكديگر همسايه باشند، كم كم از اسرار زندگي همديگر آگاه خواهند شد. از آنجا كه آشكار ساختن اسرار زندگي مردم و فاش كردن عيب هاي آنان، بسيار نكوهيده است، مؤمن نبايد در كار ديگران كنجكاوي كند و به دنبال عيب جويي باشد. اگر هم به صورت اتفاقي، از رازي آگاه شد، بايد آن را پنهان بدارد، چنان كه امام سجاد(ع) مي فرمايد: «اگر بر عيب همسايه ات آگاه شدي، بايد آن را پنهان سازي.»

مدارا و خوش همسايگي
تضاد و مزاحمت از پي آمدهاي ناگزير در زندگي اجتماعي است. ممكن است كم توجهي و عمل نكردن بعضي افراد به آداب اسلامي، آسايش را از ديگران بگيرد و آنان را بيازارد. اين امر زمينه ساز كدورت ها و درگيري هاي بعدي مي شود. در اين صورت، شايسته است طرفي كه از همسايه خود كم لطفي ديده است، آزار همسايه را تحمل كند. اگر هم ناچار به نشان دادن واكنش شد، با رويي گشاده و زباني نرم به وي گوشزد كند، به گونه اي كه آن تذكر به اصلاح او كمك كند و موجب رنجش خاطرش نشود. امام كاظم(ع) در اين باره مي فرمايد: «لَيْسَ منّا مَنْ لَمْ يُحسنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَه؛ از ما نيست كسي كه با همسايه اش خوش رفتاري نكند»


رسيدگي به يكديگر
حُسن هم جواري ايجاب مي كند همسايگان از مشكلات يكديگر باخبر شوند، در رفع آن كوشا باشند و خود را به بي خبري نزنند، چون «مِنْ الْمروَّة تَعهُّد الجِيرانِ؛ رسيدگي به [امور] همسايگان، از جوان مردي است».
رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه اگر براي كرايه از شما درخواست كمك كرد، به او كمك كنيد. اگر وام خواست، به او بپردازيد و هرگاه تهي دست شد، از او دست گيري كنيد... .
  تهنيت هنگام شادي، تعزيت هنگام مصيبت
امروزه دنياي ماشيني موجب شده است كه روابط عاطفي و انساني به ضعف و خاموشي بگرايد. انسان ها و همسايگان نزديك، از حال يكديگر بي خبر باشند، به گونه اي كه حتي پس از چندين سال همسايگي، نام يكديگر را هم ندانند، اين در حالي است كه آداب اسلامي حكم مي كند انسان مؤمن در هيچ شرايطي، از همسايه خويش غافل نباشد. پس در غم، شادي، بيماري و فوت همواره كنارش باشد و او را تنها نگذارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه... چنانچه خيري به او رسيد، به او تبريك بگوييد. هنگام بيماري به عيادتش برويد. در مصيبت ها به او تسليت بگوييد. اگر فوت شد، در تشييع جنازه اش حاضر شويد

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:57 توسط فتحی|



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت